Omgaan met spanning en stress 

Spanning is een korte maar hevige verstoring in het evenwicht tussen de belasting en belastbaarheid. Het is tevens een term voor de emotionele toestand die zich kenmerkt door rusteloosheid, angst, opwinding. Na een periode van rust en ontspanning wordt het evenwicht onmiddellijk hersteld. Gezonde spanning heeft fysiek en psychisch een gunstige werking op de mens. Het houdt de mens alert en actief, werkt prestatie verhogend en is tevens goed voor een optimaal werkende hormonen huishouding. Te weinig spanning leidt tot lagere prestaties, verveling en demotivatie terwijl een gemiddelde spanning juist tot de beste prestaties kan leiden.

 

Stress is een vorm van langdurige spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties. De lichamelijke veranderingen die stress oproept, zijn op zich niet schadelijk voor ons lichaam mits we op tijd ontspannen en uitrusten. Doen we dat niet, dan blijft ons lichaam constant in deze opperste staat van paraatheid en kunnen er allerlei ongewenste neveneffecten ontstaan.

 

 

Er wordt vaak gezegd dat spanning gezond is!

Maar wat als de spanning oploopt, langdurig aanhoud?

Waaraan kunnen we spanning bij onszelf herkennen? Fysiek en/of mentaal.

Hoe kunnen we onszelf weer onder controle krijgen, en houden, zodat we de professional kunnen blijven die we (willen) zijn?

 

Tijdens de training gaan we de deelnemers op een veilige manier onder spanning brengen om te herkennen waar en hoe de spanning zich uit.

We gaan de deelnemers inzicht geven wat voor invloed spanning op hen heeft.

Daarna gaan we ze leren de spanning te reguleren, zowel fysiek als mentaal.

 

 

Fysiek door:

  • Aanpassen van houding

  • Verlagen van spierspanning

  • Reguleren van ademhaling

  • Bewustwording van uitstraling

 

Mentaal door:

  • Sturen van gedachten